يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-0:21 شمسی /5/19/2024 12:21:21 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:16022
  • زمان انتشار:يکشنبه 12 مرداد 1399-16:52

در حالی که تولید خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته، برخی کارشناسان معتقدند با توجه به واقعیت‌های فضای کسب و کار، این پروژه قابل اجرا نیست.
امکان تولید "خودرو ارزان" نیست

به گزارش خودرونامه، در این مورد، امیرحسن کاکایی استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: در موضوع تولید خودروی ارزان، تناقضی بزرگ در صحبت های مسوولان دیده می شود، زیرا از یک طرف به دنبال تولید خودروی ارزان با تیراژ بالا هستند و از طرفی ایده هایی که مطرح می شود مطابق نیاز روز نبوده یا گران تمام می شوند. طبق اعلام وزارت صمت، این وزارتخانه سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.به گفته کاکایی، ایرانی ها از میکروکار استقبال نخواهند کرد و موتورسیکلت را به آن ترجیح می دهند، زیرا معتقدند میکروکارها در مقایسه با موتورسیکلت‌ها از ارزش افزوده لازم برخوردار نیستند.وی تاکید کرد: در این راستا تنها گزینه، ساخت خودروهایی مانند پراید است که البته هر محصول شیک تر و باکیفیت تر از پراید، با قیمت هایی بالاتر قابل تولید خواهد بود.

این استاد دانشگاه، به تجربه شرکت "تاتاموتورز" هند در ساخت خودروهای نانوی دو هزار و ۲۰۰ دلاری اشاره کرد که با شکست همراه شد، زیرا از حداقل هایی که باید برخوردار نبود.کاکایی ادامه داد:‌ وقتی قرار باشد استانداردهای ۸۵ گانه را روی خودرویی نظیر پراید اعمال کنیم، به طور نمونه باید به جای دو کیسه هوا از چهار کیسه هوا استفاده شود و از کاتالیست برای کاهش آلایندگی بهره ببریم و به منظور سبک سازی نیز ورق های فولادی با قیمت بالاتر به کار گرفته شود و همه اینها به معنای افزایش قیمت است. اما رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی نیز در این مورد گفت: با توجه به تجربه جهانی، خودرویی که بتواند استانداردهای ۸۵ گانه مد نظر سازمان ملی استاندارد را پاس کند نمی‌تواند کمتر از ۶ هزار دلار قیمت داشته باشد که با نرخ این روزهای ارز بیش از ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود.محمدرضا نجفی منش افزود: نمی‌توان خودروی ارزانی تولید کرد که بتواند استانداردهای ۸۵‌گانه را پاس کند. وی بیان‌داشت: در سایر کشورها، خودروهای ایمن و استاندارد را به صورت اقساطی و با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. این مقام صنفی تاکیدکرد: ‌به هیچ عنوان قائل به عدول از استانداردهای یاد شده و استاندارد آلایندگی نیستیم و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم طرح‌هایی نظیر تجربه خارجی‌ها ارائه شود. پیش از این  «امیر جعفرپور»، معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت گفته بود که برخی موارد به به عنوان گزینه های مد نظر وزارتخانه برای تولید خودروی ارزان مطرح شده اند، اما هنوز هیچ گزینه ای نهایی نشده است.

منبع:ایرنا

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین